Představují se jako obchodní zástupci, na vizitkách mívají označení ještě honosnější a pracují pro některé, zejména menší, dodavatele plynu nebo elektřiny. Slibují „výrazné“ úspory v účtech, výsledkem však často bývají spíše stížnosti zákazníků na jejich podloudné a nekalé praktiky. Situace došla tak daleko, že některá města a obce situaci řeší úplným zákazem podomního prodeje, pod citelnou pokutou.

Jsou evidovány tisíce stížností na jejich chování. Podle odborníků bude však lidí, kteří jim naletěli, mnohem více. Ne každý člověk, který se nechá takzvaně napálit, si totiž jde stěžovat. Jedná se zpravidla o velmi dobře vyškolené prodejce, jejichž zájmem je v první řadě vlastní provize a nikoliv spokojený zákazník. Často proto slibují nesplnitelné, podávají lidem zkreslené nebo přímo lživé informace a jejich nabídky jsou výhodné jen zdánlivě. Zmiňují totiž většinou jen jejich lákavější část a o nevýhodách pomlčí. Nezřídka nedají lidem vůbec šanci nahlédnout do obchodních podmínek. Zároveň se snaží vzbudit dojem, že smlouvu je nutné podepsat okamžitě. Vědí dobře proč. V mnoha případech totiž zamlčují různé skryté poplatky, které dalece překročí slibovanou teoretickou finanční úsporu. Informace o těchto poplatcích je ale dobře schována právě v obchodních podmínkách a podomní prodejci nemají rozhodně zájem ji nijak prezentovat. Zejména starší lidé jsou tak často donuceni podepsat smlouvu bez potřebného prostudování přímo na chodbě domu, aniž by měli bližší informace a plně chápali případné důsledky.

V posledních měsících dokonce někteří podomní prodejci energií zacházejí tak daleko, že se vydávají za pracovníky jiných energetických společností, či dokonce zaměstnance státních úřadů. Klamou odběratele o povaze smlouvy, kterou jim předkládají a vymýšlejí si různé záminky, aby se dostali k údajům svých potenciálních obětí. Ty následně zneužijí k podvodnému uzavření smlouvy týkající se dodávky plynu nebo elektřiny.

Bohužel, ne každý tyto jejich praktiky včas prohlédne, mnohdy totiž postupují velmi rafinovaně. Nejohroženější skupinou jsou přitom senioři. „Zazvonili na moji babičku s tím, že jsou od plynařů a jdou měnit sazby lidem v celém činžáku. Chtěli, aby jim podepsala papír (ve skutečnosti smlouvu), který prý už všichni v domě podepsali,“ říká Jiří Bláha z Prahy 5. „Podobné praktiky jsou podle mého velmi drsné.“ Jindy zase kontaktovali paní Špačkovou z Prahy 10 s tím, že s nimi musí ihned uzavřít novou smlouvu na odběr plynu, protože její stávající dodavatel končí. Ta naštěstí neuvěřila a svého dodavatele ihned kontaktovala, aby si informace ověřila.

„Mohu potvrdit, že se na nás obracejí zákazníci, kteří se s podobnými praktikami podomních prodejců již osobně setkali. Lze říci, že se chování některých z nich aktuálně pohybuje nejen na hraně etiky, ale i zákona. Naše společnost bude v těchto záležitostech postupovat velmi razantně a zároveň jsme k dispozici pro všechny své zákazníky, kteří by byli případně tímto způsobem podvedeni a potřebovali naši pomoc“, uvedl v odpovědi na náš dotaz například předseda představenstva Pražské plynárenské, druhého největšího tuzemského dodavatele plynu, Ing. Pavel Janeček.

Základní rada, jak se vyhnout problémům s podomními prodejci, je přitom jednoduchá: nepodlehnout jejich tlaku a hlavně jim nic bez podrobného prostudování a ověření všech informací nepodepisovat.