Strach mého muže, kterou letos na podzim vydalo nakladatelské Studio Rubato. Některé z vystavených obrazů, kreseb, keramických objektů, videí, textilních prací a značného množství šablon odkazují k příběhům z této knihy. Rozmístění jednotlivých artefaktů v autorských architektonických kulisách je náhodné a vytváří tak nové významy a souvislosti.

Koncepce výstavy sleduje především estetickou rovinu prací, která vychází z autorčina soustředěného kresebného myšlení a je určena kritickým přístupem ke světu. Vedle sebe jsou zde postaveny dvourozměrné železné a dřevěné objekty, rozvíjející práci se šablonou, a keramické plastiky. Šablony používá jako matrice, které otiskuje z paměti. Asociativní prvky takto prostupují celou výstavu: objevují se v jemných hliníkových malbách, nebo fungují jako samostatné objekty.

Dalším z motivů, který je na výstavě zastoupen, je tělo jako „biopolitická jednotka určená prací“. Sam různými způsoby tematizuje práci švadlen, například ve starším videu Šičky (2008), v knize Strach mého muže (2017) nebo v obraze z roku 2017, představujícím přepis konstrukčního myšlení švadlen, které pro „samozřejmost“ bývá společností přehlíženo.

Na počátku své tvorby, koncem osmdesátých let, formulovala Sam uměleckou koncepci s pracovním názvem Vize pro novou kulturu a její místo, jejímž cílem je vytvořit vhodné podmínky pro rozvoj sociální kultury bez „umělých rámců“. Ty jsou v jejím podání analogií struktury hierarchických a mocenských vazeb, které jako společnost sami nastavujeme a které ve výsledku mohou vytvářet nesmyslné překážky. Vizi postupně naplňuje modelovými činnostmi představujícími cesty, jimiž se lze nadbytečným mocenským vztahům vyhnout. Volná tvorba Sráče Sama je nedílnou součástí Vize, proto instalace výstavy tvoří obrazovou paralelu tohoto konceptu.

Sráč Sam (1969)

je vizuální umělkyně, která žije a pracuje v České Bříze. Ve své práci se věnuje přehodnocování jazykových, vizuálních a sociálních vzorců, které vycházejí z mocenských podnětů a z jejichž součtu se následně vytváří pojem kultura. Založila galerii sam83, rezidenční centrum heARTbreaker, vydává nezávislý časopis PIŽMO a knižně vydala texty Vanda (2011), Kuniba má rád věci třikrát (2011) a Strach mého muže (2017). Nastavením vlastní socio-ekonomické odpovědnosti patří k umělcům, kteří předjímali současný etický obrat v umění. 

Kurátorka výstavy: Denisa Bytelová
Koordinátorka: Jitka Hlaváčková
Grafické řešení: Petr Babák, Jan Matoušek (Laboratoř)
Instalace a produkce, vedoucí: Diana Brabcová
PR a marketing, vedoucí: Michaela Vrchotová
Vzdělávací programy, vedoucí: Lucie Haškovcová
Anglický překlad: Stephan von Pohl
Jazyková spolupráce: Kateřina Tlachová
Poděkování: galerie sam83
Místo konání: Colloredo-Mansfeldský palác, Karlova 189/2, Praha 1
Termín konání: 27. 10. 2017 – 25. 2. 2018
Otvírací doba: út–ne 10.00–18.00
Další informace: www.ghmp.cz, www.facebook.com/GHMP.cz

Doprovodný Program:

Komentované prohlídky s umělkyní i kurátorkou:
– čt 23. 11. 2017 v 18.00
– čt 11. 1. 2018 v 17.00
– čt 22. 2. 2018 v 18.00
Výlet do rezidenčního centra sam83 v České Bříze:
– ne 17. 12. 2017, 10.00 – 18.00
– pá 26. 1. 2018, 10.00 – 18.00

Součástí doprovodného programu je možnost osobní návštěvy ateliéru umělce, která je spojena s prohlídkou budovy zahrnuté v publikaci Architektura mimo centra a zároveň galerie sam83. Galerie sam83, Česká Bříza 83, 330 11 Třemošná

Debata:

Aspekty sociálně angažovaných projektů a institucionální kritika:
– čt 11. 1. 2018, cca 17.45 (po skončení komentované prohlídky),
bývalá kočárovna v Colloredo-Mansfeldském paláci
– so 25. 11. 2017, 13.00–18.00 Stopy v paměti,
Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci
– so 3. 1. 2018 13.00–18.00 Automatická kresba

Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci
Během interaktivních prohlídek a výtvarných workshopů se budeme inspirovat osobností umělkyně a vizuálními výstupy, které provázejí, doplňují a podávají zprávu o autorčině dlouhodobém tvůrčím projektu. Sondy do jednotlivých námětů a postupů pomohou návštěvníkům blíže pochopit myšlenkový koncept umělkyně.

Inspirací pro vlastní tvůrčí reakce se nám stane výtvarná transformace standardizovaných porcelánových setů, které autorka přivádí z vizuálního pohledu až na hranici surrealismu. Návštěvníci budou pomocí symbolů, zjednodušených obrazů a jejich duplikací vytvářet sériové dekory na připravené servírovací komponenty. Prozkoumáme také možnosti a limity paměti. Bez opory ve vnějším vjemu zachytíme běžné předměty a pomocí šablon z nich vytvoříme obrazové kompozice. Věnovat se budeme také tématu automatické kresby, která je velmi přitažlivá jak pro svůj charakter omezené kontrolovatelnosti, tak z hlediska procesu tvorby. Tyto přístupy dále doplní série výtvarných etud, reagujících na vystavená díla.

Výtvarný ateliér pro dospělé a seniory:
– pá 3. 11. 2017 15.00–18.00 Pigmenty, vzory a vize I,
Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci
– ne 5. 11. 2017 15.00–18.00 Pigmenty, vzory a vize II,
Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci

Interaktivní dílny budou reflektovat tvůrčí postupy umělkyně a její vztah k vizuální estetice. Zaměříme se na kresbu pomocí suchého pastelu a na experimenty s práškovými pigmenty. Barevný pigment budou účastníci nanášet pomocí síta přes různorodé vzory. Dále budou tisknout zjednodušené tvary postav, scén a předmětů s použitím vlastních šablon. Během výtvarné práce se budeme soustředit na obrazotvornost, práci s pamětí, řešení vlastních vizí a představ, dále na vztahy mezi tvary a kompozicí nebo na formy stylizace. Interaktivní prohlídky výstavy pro všechny typy škol i další věkové a zájmové skupiny s možností následné výtvarné reakce ve formě vlastní tvorby. Akce přizpůsobujeme časově, tematicky i úrovní náročnosti konkrétním požadavkům každé skupiny.

Rezervace nutná

Cena:
děti do 10 let, studenti uměleckých škol, pedagogové – 5 Kč;
nad 10 let – 20 Kč

Kromě výše zmíněných akcí budou probíhat i další edukační aktivity zaměřené na ostatní cílové skupiny, jako jsou například znevýhodnění návštěvníci nebo rodiče s dětmi na rodičovské dovolené.